Martin „Franky“ – nad přicházejícím jarem roku 2015

Trocha jarní moto-nostalgie. Aneb kterak se nedostupná Jawa 350 ke mně nakonec dostala :) .

80. léta byla velmi zajímavá a vždy si rád vzpomenu.
V první polovině 80.-tých let – na střední jsme chodili okolo Mototechny ve Františkánské,
kde v té době stála pro nás snad nekonečně (od dinosaurů) – červená JAWA 350/634 dnes
nazývaná „Konopnice“:

Nijak nás nevzrušovala – v hlavách a na plakátech nám už celou dekádu strašila Kawasaki Z1900 Super Four:

http://www.plzenskyjezdec.cz/clanky/40-let-kawasaki

Pak se v roce 1984 trochu zablýsklo a v periodikách se objevila novinka – sice „Konopnice“,ale v novém podání. Design vycházel ze 634 akorát na místo chromového nápisu na nádrži“vykvetly“ na stroji rychlé pruhy a dostal větrný štítek světlometu. OVŠEM hlavní a zásadnízměna byl v podvozku 634 zabudovaný docela jiný „hliníkový“ motor (prvně „osmičkový“):

Motorka byla snad ještě ošklivější, než-li původní červeno-chromová 634 „Konopnice“. Námto nakonec bylo úplně jedno. Za výlohou Mototechny totiž stála pořád „věčná“ červená 634s cenovkou 12 500,-Kč.

Tyto „rychlo-pruhové“ hybridy byly k vidění jen na výstavách (viděl jsem v životě naživo jentak 3 kousky).

Pak přišel rok 1986 a objevila se 638 v celkově novém designu – nádrže, palubky, novýmmotorem, podvozkem i obestavěním, ale hlavně novou cenovkou 11 350,-Kč! Byloneuvěřitelné, že nový modernější model byl levnějším! Ještě pořád to sice nebylo ono, alešťastnější a prachatější kamarádi (dva ve třídě) už nakupovali – jeden černou a druhýčervenou. O rok později se objevily modely s přizvednutými výfuky rovnou z fabriky, což užbyl krok správným směrem k našim sportovním dušičkám. A netrvalo dlouho, přibylakotoučová brzda a označení 639:

V té době se mi tato motorka moc nelíbila – byla taková až moc klasická/málo sportovní(Ve srovnání s vysněnou současnou japonskou strojovnou Yamaha RD 350 YPVS). Námobsah 350ccm připadal jako dostatečně vysoký (asi jako dnes 750) a porovnávali jsme taksvětové 350 s našimi. Ona třída 350 hrála také dlouho prim v silničních závodech motocyklů a národní hrdost nad výsledky našeho Františka Šťastného s Gustou Havlem na Jawách z MSroku 1961 jsme měli stále v živé paměti!

Od počátku roku 1990 bušila Jawa dle obchodní dohody na objednávku pro SSSR objednanouobrovskou haldu „nového“ modelu 632 (myslím 120 000 kusů). Byl to vlastně jenobjednávkový hybrid 638 s „litinovým“ motorem 634. Tehdy na jaře 1990 jsem chodíval dopráce/školy okolo skladu mototechny v Praze na Jarově (toho času pouze obrovské parkovištěa uprostřed buňky hlídačů). Zde vyskládáno jeden vedle druhého – tisíce motocyklů modelu632 – okukoval jsem ty krásné, voňavé stroje pokryté přepravními polepy a kryty – nu a říkalsi: „jak by bylo, kdyby mi jeden z nich říkal „Pane“!  Míval jsem v té době ČZ 125/476.(Bylo už po listopadu, nová vláda i poměry v PZO se mění — částečně nám toto naznačujetaké seriál vyprávěj. Tehdy nová nastupující vládnoucí garnitura odmítala obchodovats východem, ale Jawa měla obchodní dohodu, kterou se samozřejmě snažila plnit. „Šašci nahradě ať si blbnou jak chtějí, ale my musíme makat a plnit obchodní závazky k odběratelům“.Proto se motorky toho jara 1990 kupily ve skladech. Totiž – v PZO byli samozřejmě všichnive Straně a nevěděli, co bude, přitom však měli na hrbu veškerý zahraniční obchodrepubliky…tak se často rozhodli hrát pro sebe = hop-nebo-trop. Tak se ony 632 kobjednavateli nakonec dostaly – jako obyčejně přes PZO, kde už „vše frčelo“. Byly takézaplaceny – jak zněla obchodní dohoda. Akorát – podniku Jawa se cestou platba /třeba formoutehdy obvyklé výměny zboží/ nějak poztrácela/“byla odkloněna“).

Koncem roku 1990 jsem zaznamenal příslib objevení omezené akční ručně skládané sérieJawa 350 SUPER LUX s prvky jako nikasil, litá kola (skládaná-český patent!), prvněobjevené dvoukomorové výfuky, metalíza, černý motor….

Ovšem vyšší cenu (dvojnásobek tehdejší ceny 639 – cca 33 000,-Kč) prakticky za to samé trhnepobral a jak se objevila/slíbila tak zase zmizela:

Sportovnější 640 obestavěním se přibližující Yamaze RD 350 spatřila světlo světa roku 1991Motorka už to byla co do vzhledu docela povedená. Jenže to už jsme měli otevřené hranice anaše sny stoupaly rychleji jak obsah peněženky a nakonec i ceny všude okolo nás (Tak cos nějakou Jawou 350..!Pfff!). Já měl štěstí a 640 obdržel jako služební na jaře 1991. Nebylavůbec špatná – akorát s mým stylem jízdy (stále full) žrala klidně i 7 l/100km a vzpomínám také, že si nádrž nerozuměla s poukázkami na benzin u pumpy (Tehdy podniky nakupovalipoukázky a za poukázky se na pumpách odebíralo palivo palivo). Poukázky byly od 10 litrů –ta byla na prázdnou nádrž málo a další 20 litrová zase už příliš moc:

Také cena 640 už postupně stoupala – nejprve stála nějakých 25 000 (1991-2) – kdy bylomožné si na salónu dnešního Auto CB (Nepomucká) hned vybrat jakoukoli a v jakékolidodávané barevné kombinaci, včetně metalizovaných.

Později poposkočila na 35 000 (1995). Okolo roku 2000 byla v základu ještě pod 50 000,-Kč,a okolo ukončení výroby pro exhalačně přísnou část světa v roce 2005 cca 70 000,-KČ.

I dnes ve 2015 ji lze zakoupit od fabriky za cca 79 000,-Kč jako soubor náhradních dílů.Osobně bych ale preferoval zakoupení o malinko dražší s doklady – ručně sestavené a osazenédíly dle Vaší vlastní úvahy od MatesMoto (je libo elektrický startér, mixér, nebo chcete vzhledCalifornia, nebo výfuky doutníky, či chromovou nádrž z modelu 634/1974?Nebo zrenovovat Vaší starou/po dědovi?/ Proč ne!:

A konečně jsem u jádra pudla.Postupem času se mi začal design 638, 639, 632 líbit – opravdu taková klasika. Nu, a kdyžbyla možnost a šel okolo mne jeden takový dokonce v oblíbené modré – řekl jsem si „kdy jindy, když už né nyní“

Najednou jsem okolo sebe objevil hned 4 kousky – i s prvními majiteli! ((Spolužák Péťa„Čudlíček“ má stále svojí černou 638 kupovanou v roce 1986 na střední//otec dalšího kamaráda si ji také pořídil hned v roce 1986 bílou 638//z vedlejší firmy chodíme na oběd akluk (45-50) pořizoval také v roce 1986 a také bílou 638 — prostě všichni nakoupili novév polovině 80. tých let v Mototechně Františkánská a vlastní je dosud! A že všichni majízrovínka ještě první modely s rovnými výfuky? Jednoduše – rozhodla cena! Ono zlevnění 638oproti 634 o celých 1 100,-Kč byla velmi motivační věc. Pro představu – jako konstruktér k. p.Škoda Plzeň s. p. jsem měl nástupní plat 1 350,-Kč hrubého/1 měsíc.

A když si tak zavzpomínám dále – docela zajímavě se jevila ještě v roce 1995 oficiální nabídka modelů Jawa pro Německo:

Martin „Franky“ – nad přicházejícím jarem roku 2015

 

 

Posted by admin   @   5 Duben 2015


Powered by Wordpress   |   Lunated designed by ZenVerse