40 let Kawasaki modelové řady „Z“

Kawasaki modelové řady „Z“
V letošním roce ukrájel čas již 40. rok, kdy poprvé spatřila světlo světa modelová řada „Z“.
Úplně první model nově nastupující řady Kawasaki zareagoval na o 3 roky dříve v roce 1969 „užaslému světu“ představenou velmi povedenou Hondu CB 750.

A jak už to tak bývá, firma Kawasaki vynaložila veškerou dosažitelnou snahu tuto po všech stránkách povedenou velko-obsahovou Hondu nejen dohnat, ale o třídu překonat.
A PODAŘILO SE!

V roce 1972 tak přichází první model nové řady „Z“, pro mnohé z nás nejúžasnější Kawasaki všech dob - Kawasaki Z1 900 Super Four!!!

Také odborný tisk hovořil o tomto motocyklu v superlativech!


Nádherný, skvěle vyvážený stroj, současně vkusně provedeným kvalitním nadčasovým lakováním!


A kdo z nás někdy v životě nakopával devítistovku nohou???


ANO – já také maximálně Škodovku 440 Spartaka klikou ;-D! Svůj první vlastní automobil.


Neznal jsem nikoho z nás 40+, který by po tomto strojku někdy v minulosti nezatoužil!

Z1 Super Four nastavil jinou dimenzi a od té doby už nikdy nebylo nic jako dříve.


Neznal jsem nikoho z nás (dnes 40+), který by po tomto strojku někdy v minulosti nezatoužil!

Z1 Super Four nastavil jinou dimenzi a od té doby už nikdy nebylo nic jako dříve.

Tímto soubojem Kawasaki / Honda v podstatě začal hon za prvenstvím mezi japonskými výrobci.


Když jsem nedávno zahlédl časopis věnující se 40. Výročí řady Kawasaki „Z“, rád jsem zavzpomínal, jak jsem se sám před lety potkal s jedním článkem „řetězu“ řady „Z“ – představeného 7 let od nástupu Z1 Super Four (v roce 1979).
Bylo to v době, kdy začínaly kapotované motocykly, ale v té době byly kapotáže značně nevzhledné – asi jako žluto-bílé Jawy 350/360 používané za minulého režimu SNB-áky.
Takže jediné esteticky vyvážené a nadčasové byly v té době klasické motocykly.
A s nimi také tato Kawasaki Z 250 A.


Moje byla vyrobena v roce 1983.
Měla několik dílčích vychytávek oproti prvnímu modelu
z roku narození 1979 a byla to holandská verze se zvýšeným výkonem 34 PS / 10 500 ot..


Byla to krásná klasická, bytelně stavěná motorka.
V té době byla japonská motorka ve čtyřtaktním rytmu na české silnici vcelku výjimečnou. Ovšem postupem času již začínaly pomalu přibývat!

Klasika řady „Z“ – stejně jako Z1 Super Four – má, a vždy bude mít, nadčasové kouzlo!
Nakonec – Kawasaki vždy uměla postavit krásnou klasickou motorku – také pozdější řada Zephyr je toho jasným důkazem.


Také kultovní film Šílený Max by bez Kawasaki Z1 snad ani nemělo smysl natáčet ;-) !
Je škoda, že dnes staví Kawasaki řadu „Z-ka“ jako motorky „pro mimozemšťany“.


Ovšem, než-li se Kawasaki dostala do této podoby, byla to dlouhá a plodná cesta.
Především šestiválec Kawasaki 1300 DFi z roku 1979:


Sice nevynikal po stránce designu – byl takový až moc uhlazeně moderní s až příliš viditelně vodou chlazeným motorem – ale po technické stránce jednoznačně opět překonal Hondu CBX 1000 (6V):


Ovšem Honda byla jako celek taková „šmrncovnější“ ;) !
Také další modely Kawasaki řady „Z“ se zapsaly nesmazatelně do historie a duší nejednoho z nás!

Jen tak namátkou:


Zavzpomínal: Martin „Franky“

Posted by admin   @   10 Listopad 2012


Powered by Wordpress   |   Lunated designed by ZenVerse